banner galeria

banner konkursy

banner uczniowski

rada

31 maja - ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU

swiatowy dzień bez TytoniuW tym roku po raz trzydziesty obchodzimy Światowy Dzień Bez Tytoniu.
Dym tytoniowy zawiera około 7 tys. związków chemicznych, z czego 70 rakotwórczych, ale też wiele z nich działa toksycznie na układ sercowo-naczyniowy i oddechowy. Okres nastoletni jest bardzo ważny dla rozwoju, dlatego palenie papierosów przez młodzież powoduje spustoszenie w młodym organizmie. Palenie tytoniu może powodować m.in.: raka płuc, nowotwory, miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca i udary oraz choroby układu oddechowego (przede wszystkim – przewlekłą obturacyjna chorobę płuc).

Czytaj więcej: 31 maja - ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU

JAK PORADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?

stresStres najprościej można zdefiniować jako reakcję organizmu w odpowiedzi na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, obciążają lub przekraczają nasze zdolności do skutecznego poradzenia sobie.
Najczęstszymi objawami stresu są: przyspieszone bicie serca, zaburzenia snu, bóle brzucha, zmniejszony apetyt. Stresujemy się w różnych sytuacjach, np. przed sprawdzianem, przed występem, przed wizytą u dentysty. Dla każdego z nas sytuacja wywołująca stres może być zupełnie inna.
Technikami radzenia sobie ze stresem nazywamy wszystkie metody, które wykorzystujemy, aby jak najlepiej poradzić sobie z trudną, stresującą sytuacją. Psychologowie wyróżniają dwa główne typy sposobów radzenia sobie ze stresem: skoncentrowane na problemie i skoncentrowane na emocjach. Sposoby radzenia sobie ze stresem skoncentrowane na problemie polegają na tym, aby jak najlepiej rozpracować problem, z którym musimy się zmierzyć, poszukać możliwych rozwiązań i wybrać to, które wydaje nam się najlepsze. Mogą nam w tym pomóc bliskie nam osoby: rodzice, przyjaciele. To z nimi możemy rozmawiać
i szukać rozwiązania, prosić o radę, czy wsparcie z ich strony. Sposoby radzenia sobie ze stresem skoncentrowane na emocjach polegają na tym, że zamiast na samym problemie, skupiamy się na tym, aby poradzić sobie z emocjami, jakie odczuwamy, np. ze strachem, smutkiem czy ze złością. Innymi słowy, chodzi o to, aby się uspokoić.
Technikami relaksacyjnymi nazywamy ćwiczenia, które sprawiają, że jesteśmy w stanie się uspokoić, opanować i odprężyć, głównie poprzez uspokojenie i wyrównanie oddechu oraz odprężenie mięśni. Podstawową techniką relaksacyjną są ćwiczenia oddechowe – bardzo powoli i spokojne nabieramy powietrza nosem, po czym bardzo spokojnie i bardzo powoli wypuszczamy je ustami. Powtarzamy kilka razy. Dobrą metodą na rozluźnienie mięśni jest ćwiczenie polegające na napinaniu na kilka sekund całych partii mięśni i ich rozluźnianie – napinamy mięśnie brzucha, czekamy kilka sekund, puszczamy. W zwalczeniu stresu pomoże także:
• aktywność fizyczna,
• oddawanie się swoim ulubionym czynnościom,
• słuchanie muzyki,
• rozmowę z kimś dla nas ważnym, kto nas wysłucha,
• prowadzenie pamiętnika, zapisywanie swoich emocji,
• rysowanie, malowanie,
• relaksację (ćwiczenia, muzykę relaksacyjną, odpowiednie oddychanie),
• regularny sen.
Źródło: https://uniwersytetdzieci.pl/

W sytuacji kryzysu istnieje możliwość skorzystania z konsultacji i porad udzielanych przez Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej w ramach projektu „Myślę pozytywnie” – informację można uzyskać pod linkiem:
https://myslepozytywnie.pl/konsultacje-online

Przypomnienie o innych ważnych telefonach zaufania:
LINIA DZIECIOM - 800 080 222
Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 726 611 611

OGÓLNOPOLSKA INFOLINIA - LINIA DZIECIOM 800 080 222

 

Drodzy Rodzice
Drodzy Uczniowie

Istnieje możliwość skorzystania przez uczniów, rodziców i nauczycieli
z bezpłatnej, całodobowej, ogólnopolskiej infolinii w sytuacji kryzysu psychicznego – LINIA DZIECIOM 800 080 222. Zespół infolinii tworzą wykwalifikowani specjaliści: psychologowie, pedagodzy i prawnicy. Udzielają oni porad przez telefon, czat oraz e-mail także w sprawach dotyczących obecnej sytuacji epidemiologicznej. Pełen wykaz dyżurów można znaleźć na oficjalnej stronie projektu: www.liniadzieciom.pl

Jeśli potrzebujesz pomocy zadzwoń.

plakat

REGIONALNY INTERWENCYJNY TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

zdjęcie tytułoweDrodzy uczniowie

Samorząd województwa łódzkiego uruchomił Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Na telefony od młodych ludzi czekają specjaliści: psychologowie, psychoterapeuci, osoby specjalizujące się w interwencjach kryzysowych.

Wsparcie można uzyskać dzwoniąc na numer 726 611 611
w godzinach 12.00 – 20.00.
Z kolei od godziny 20.00 do północy specjaliści dyżurują na Snapchacie i Messengerze (pogadajmytutaj). W sumie to aż 12 godzin dyżuru dziennie – 7 dni w tygodniu!!!

Dzieci i młodzież uzyskają wsparcie w następujących obszarach:

• Stres i wydarzenia o traumatycznym potencjale (zaliczyć do nich można sam fakt wystąpienia pandemii)
• Dokonywanie samouszkodzeń
• Myśli, plany i zamachy samobójcze
• Konflikty i nieporozumienia
• Straty, w tym rozstania i żałoba
• Kryzysy wieku adolescencji.

Telefon działać będzie w okresie od 20 kwietnia do 14 czerwca br.

W razie potrzeby zachęcam do skorzystania z pomocy.