banner galeria

banner konkursy

banner uczniowski

rada

stresStres najprościej można zdefiniować jako reakcję organizmu w odpowiedzi na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, obciążają lub przekraczają nasze zdolności do skutecznego poradzenia sobie.
Najczęstszymi objawami stresu są: przyspieszone bicie serca, zaburzenia snu, bóle brzucha, zmniejszony apetyt. Stresujemy się w różnych sytuacjach, np. przed sprawdzianem, przed występem, przed wizytą u dentysty. Dla każdego z nas sytuacja wywołująca stres może być zupełnie inna.
Technikami radzenia sobie ze stresem nazywamy wszystkie metody, które wykorzystujemy, aby jak najlepiej poradzić sobie z trudną, stresującą sytuacją. Psychologowie wyróżniają dwa główne typy sposobów radzenia sobie ze stresem: skoncentrowane na problemie i skoncentrowane na emocjach. Sposoby radzenia sobie ze stresem skoncentrowane na problemie polegają na tym, aby jak najlepiej rozpracować problem, z którym musimy się zmierzyć, poszukać możliwych rozwiązań i wybrać to, które wydaje nam się najlepsze. Mogą nam w tym pomóc bliskie nam osoby: rodzice, przyjaciele. To z nimi możemy rozmawiać
i szukać rozwiązania, prosić o radę, czy wsparcie z ich strony. Sposoby radzenia sobie ze stresem skoncentrowane na emocjach polegają na tym, że zamiast na samym problemie, skupiamy się na tym, aby poradzić sobie z emocjami, jakie odczuwamy, np. ze strachem, smutkiem czy ze złością. Innymi słowy, chodzi o to, aby się uspokoić.
Technikami relaksacyjnymi nazywamy ćwiczenia, które sprawiają, że jesteśmy w stanie się uspokoić, opanować i odprężyć, głównie poprzez uspokojenie i wyrównanie oddechu oraz odprężenie mięśni. Podstawową techniką relaksacyjną są ćwiczenia oddechowe – bardzo powoli i spokojne nabieramy powietrza nosem, po czym bardzo spokojnie i bardzo powoli wypuszczamy je ustami. Powtarzamy kilka razy. Dobrą metodą na rozluźnienie mięśni jest ćwiczenie polegające na napinaniu na kilka sekund całych partii mięśni i ich rozluźnianie – napinamy mięśnie brzucha, czekamy kilka sekund, puszczamy. W zwalczeniu stresu pomoże także:
• aktywność fizyczna,
• oddawanie się swoim ulubionym czynnościom,
• słuchanie muzyki,
• rozmowę z kimś dla nas ważnym, kto nas wysłucha,
• prowadzenie pamiętnika, zapisywanie swoich emocji,
• rysowanie, malowanie,
• relaksację (ćwiczenia, muzykę relaksacyjną, odpowiednie oddychanie),
• regularny sen.
Źródło: https://uniwersytetdzieci.pl/

W sytuacji kryzysu istnieje możliwość skorzystania z konsultacji i porad udzielanych przez Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej w ramach projektu „Myślę pozytywnie” – informację można uzyskać pod linkiem:
https://myslepozytywnie.pl/konsultacje-online

Przypomnienie o innych ważnych telefonach zaufania:
LINIA DZIECIOM - 800 080 222
Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 726 611 611