25 Szkolny konkurs recytatorski
W poniedziałek 22 kwietnia uczniowie staną na szkolnej scenie, aby wyrazić swoje myśli i uczucia w formie pięknej recytacji wierszy. Rywalizować będą w dwóch kategoriach - klasy I - IV oraz VI - VIII. Zaprezentują po dwa wiersze. Czekają na Was piękne nagrody książkowe ufundowane przez Radę Rodziców. Już 25. konkurs rozpoczyna się o godz. 10.00 w sali gimnastycznej. W jury zasiądą: pani dyrektor Edyta Żmuda, pani Renata Konewka, panie: Grażyna Borek, Karolina Czerczak, Małgorzata Smolarek oraz przedstawiciel Samorządu Szkolnego. W tym roku także będziecie mieli nagrodę od siebie - uczniów. Będzie to Nagroda Publiczności. Zdecydujecie, który uczestnik, Waszym zdaniem, wypadł najlepiej. Zapraszamy! Już dziś trzymamy kciuki za Wasz występ! Przeczytajcie zasady recytacji i kryteria oceny.
Będzie nam bardzo miło, jeśli na widowni zasiądą rodzice. Zapraszamy do sali gimnastycznej. Zaczynamy o godzinie 10.00.
Zasady recytacji:
- Jeśli recytujesz wiersz na scenie, to przede wszystkim dlatego, że sprawia Ci to przyjemność i chcesz to robić, bo masz coś ważnego do powiedzenia.- Jeśli znalazłeś już treść i wiesz, dlaczego chcesz to powiedzieć, zastanów się nad tym, jak to powiedzieć.
- Zapomnij, że stoisz na scenie i masz ślicznie deklamować, po prostu mów, maluj słowem obrazy i buduj nastroje.
- Wiersz mów tak, jakbyś go tworzył.
- Pamiętaj: najpierw powinna być myśl, a jej zewnętrzną formą - wypowiedziane słowo.
- Mów tylko wtedy, gdy chcą Cię słuchać, mów tak, aby chciano Cię słuchać.
- Bądź konsekwentny: jeśli zdecydowałeś się wypełnić kilka minut w życiu słuchaczy, nie zmieniaj tego zamiaru - nie spiesz się.
- Cisza, milczenie - to też recytacja.
-Twarz, ręce, nogi, całe ciało - to scenografia dla Twego utworu, nie może być ona przypadkowa!
Kryteria oceny recytacji, czyli co jury bierze pod uwagę
- Dobór repertuaru: dopasowanie tekstu do wieku i płci recytatora; oryginalność wyboru (tekst mało znany, szczególnej wartości); tekst uwożliwiający zaprezentowanie wszystkich swoich walorów głosowych.
- Dykcja: staranna wymowa, zgodna z zasadami kultury słowa; prawidłowa artykulacja (wymowa) głosek; właściwe akcentowanie wyrazów (zwłaszcza osobowych form czasowników); panowanie nad oddechem, swobodne posługiwanie się nim.
- Interpretacja: modulowanie głosem, właściwe akcentowanie ważnych treści utworu (intonacja frazy i zdania); respektowanie znaków interpunkcyjnych w wierszu; stosowanie pauzy zgodnie z intencja autora lub przyjętą interpretacją; właściwe tempo wygłaszania tekstu; bezbłędne opanowanie pamięciowe wiersza; oryginalność występu recytatora (odczucia i wrażenia słuchaczy); skupienie na słowie, nie na nadmiernym ruchu scenicznym.