Wizyta w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau
23 kwietnia 2024 r. uczniowie klas VII i VIII z naszej Szkoły i Szkoły Podstawowej w Królowej Woli z wychowawczyniami - paniami - Dominiką Czajkowską-Wałęsą, Małgorzatą Smolarek i Igą Kostrzewską odbyli niezwykłą lekcję historii podczas wizyty w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Każda wizyta w Auschwitz-Birkenau to niezwykle ważne doświadczenie edukacyjne. Pozwala na zrozumienie tragicznej historii tego miejsca oraz przekazuje głębsze przesłanie. Po obiektach muzealnych oprowadzały uczniów panie edukatorki - pracownice naukowe muzeum. Zapoznały ich z historią Auschwitz oraz zachowanymi reliktami obozowymi. To było nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również tworzenie przestrzeni do nauki i refleksji. Nasza wizyta w tym szczególnym Miejscu Pamięci, poza wymiarem edukacyjnym, miała także także wymiar upamiętniający śmierć 1 300 tys. ludzi. Przy ścianie straceń Bloku 11 złożyliśmy znicz i uczciliśmy minutą ciszy tych, którzy stracili życie.
Program wizyty przebiegał następująco:
Auschwitz I:
Brama „Arbeit macht frei” (wprowadzenie)
Plac apelowy (tematyka reżimu obozowego)
Blok 6 (warunki egzystencji)
Blok 10 (eksperymenty medyczne)
Blok 11 i dziedziniec (znaczenie w obozowym terrorze)
Blok 27 (wystawa Szoa)
Blok 5 (mienie Ofiar)
Komora gazowa i krematorium
Auschwitz II-Birkenau:
Brama Śmierci (wprowadzenie)
Rampa (rozpoczęcie Zagłady, transporty, selekcje)
Ruiny komory gazowej i krematorium nr III (Zagłada)
Magazyny „Kanady” (wykorzystanie mienia Ofiar)
Centralna Sauna (proces rejestracji więźniów)
Ruiny komory gazowej i krematorium nr II
Barak dziecięcy w obozie kobiecym (warunki egzystencji więźniów).
Wizyta w Auschwitz-Birkenau to niezwykle ważne doświadczenie edukacyjne. Pozwala na zrozumienie tragicznej historii tego miejsca oraz przekazuje głębsze przesłanie. Wizyta w tym Miejscu Pamięci przyczyniła się do wzbogacenia wiedzy z zakresu II wojny światowej i niemieckiego nazizmu, a także stała się inspiracją do głębszych przemyśleń po wycieczce zarówno w szkole, jak i domach ... Podróż ta, choć pełna trudnych emocji, była niezwykle ważna dla zrozumienia naszej historii. Chęć uczniów do nauki i zrozumienia tego, co się wydarzyło, pokazało ich dojrzałość i empatię.