XVI Tomaszowskie Teatralia
22 marca 23 r. Szkolny Teatrzyk „Myślnik” na przeglądzie amatorskich teatrów podczas XVI Tomaszowskich Teatraliów, czyli artystycznych zdarzeń scenicznych odbywających się od 21 do 26 marca w MCK „Tkacz” zaprezentował spektakl pt. „Dorosłość” w reżyserii pani Małgorzaty Smolarek. W skład zespołu weszli: Anna Czekońska, Maja Darmos, Julia Majchrzak, Piotr Politański z kl. VI i uczniowie kl. VIII: Amelia Banaszczyk, Amelia Bernaciak, Mikołaj Biniek, Monika Bukowska, Jowita Mazurek, Michał Misiak, Jakub Grabowski.
Spektakl w trudnej formie teatru cieni w metaforyczny sposób przedstawił najważniejsze etapy w życiu każdego człowieka – począwszy od narodzin, przez dzieciństwo, dorastanie, wiek dojrzały i starość. Akcja koncentrowała się na dojrzewaniu do dorosłości, która nie była nazywana wprost, na którą oczekiwano, a która przychodziła niespodziewanie.
Nasza grupa teatralna była jedną z 10 zespołów reprezentujących teatrzyki ze szkół podstawowych z Tomaszowa Maz., Inowłodza i Ujazdu, która prezentowała swoje umiejętności przed jury w składzie: pani Anna Ciszowska – teatrolożka, reżyserka, animatorka kultury, wykładowczyni propedeutyki reżyserii w studium Sztuki Aktorskiej STA w Poznaniu i podstaw dramaturgii w Collegium Civitas w Warszawie; pan Łukasz Chrzuszcz – uznany aktor, zrealizował ponad 55 ról teatralnych i ponad 30 filmowych, znany z ról serialowych, m.in. w „Magdzie M.”, „Barwach szczęścia”, „O mnie się nie martw”; pan Szymon Kazimierczak – krytyk teatralny, redaktor miesięcznika „Teatr”.
Młodzież pięknie się zaprezentowała, a spektakl wywołał wiele emocji – począwszy od radości, przez nostalgię i wzruszenie. Uczniowie mogli także podziwiać występy uczniów ze szkół ponadpodstawowych i popisy dorosłych aktorów-amatorów.
Należy pamiętać, że edukacja teatralna odgrywa ogromną rolę w życiu człowieka – kształtuje jego osobowość, rozwija umiejętności twórczej ekspresji, wpływa na kształtowanie intelektu. Zajęcia teatralne uwrażliwiają uczniów na piękno słowa, muzyki, dają radość, uczą kultury teatralnej. Praca nad przedstawieniem pozwala na rozwinięcie ich zdolności poznawczych, ćwiczenie pamięci, poprawnej wymowy, koordynacji ruchowej, wzbogaca też wiedzę o teatrze i powoduje, że młody człowiek kształtuje i rozwija swoją wrażliwość na piękno.